Shopify
Introductie
Met onze Shopify plugin is het mogelijk verschillende soorten MyParcel zendingen aan te maken en gebruik te maken van meerdere vervoerders:
- Pakketten binnen Nederland (huisadres en ophaallocaties PostNL)
- Pakketten binnen Europa en buiten Europa
- Brievenbuspakket
- Digitale Postzegel
- Ongefrankeerd label
- DHL For You (eventueel met DHL vandaag) voor Nederland en Belgie
- DHL Europlus voor Europa
Installatie
Nieuwe installatie
Om de MyParcel-plugin te installeren, volg je de volgende stappen:
- Ga in jouw Shopify-omgeving naar Apps.
- Klik rechtsboven op Ga naar de Shopify App Store.
- Selecteer de gewenste shop.
- Typ 'MyParcel' in de zoekbalk en klik op enter.
- Klik op de app 'MyParcel NL' en vervolgens op Add app.
Bijwerken bestaande installatie
De app wordt bij wijzigingen automatisch bijgewerkt, je hebt hier zelf geen onderhoud aan.
Eenmalige handeling
Om de MyParcel App in gebruik te nemen, moet er eerst een API key worden ingevuld. De API key is gratis te verkrijgen via Shopinstellingen > Integraties in de MyParcel Backoffice. De MyParcel app wordt gekoppeld aan jouw Shopify shop wanneer de API key is ingevuld.
Configuratie
Algemene instellingen
Standaard paginakeuze
Hier geef je aan of je het label op een standaard (A4) of op een labelprinter (A6) wilt printen.
Beschrijving op label
Met deze optie is het mogelijk een beschrijving toe te voegen aan de zending. Deze zal worden afgedrukt op de linkerbovenhoek van het label. Het is mogelijk om hierop in het MyParcel zendingenoverzicht te zoeken. Gebruik {order_name}
om de titel van de order of {order_number}
om het ordernummer te vermelden.
Fulfillment
- Er is een optie om de bestellingen manueel / handmatig de status 'fulfilled' te geven. Ga naar Bestellingen, selecteer de gewenste orders en klik bovenaan het orderoverzicht op Bestellingen vervullen om deze status te veranderen.
- Je hebt de mogelijkheid om jouw orders automatisch de status 'Fulfilled' te geven, wanneer PostNL jouw zending heeft gescand.
- Een andere optie is bij het printen / downloaden van een label de status op 'fulfilled' te zetten.
Tip! In shopify is het mogelijk een custom view te maken
Automatische export
- Optie niet automatisch exporteren naar de MyParcel backoffice
- Optie alleen zendingsinformatie exporteren
- Optie volledige order (is vereist als orderbeheer is geactiveerd in de MyParcel backoffice)
Account
Standaard exportinstellingen
Aan de hand van de zones en verzendmethoden die in Shopify > Instellingen > Verzending en bezorging zijn gedefinieerd kunnen pakkettype, vervoerder en eventueel extra opties worden geconfigureerd. Met de standaard exportinstellingen heb je de mogelijkheid om aan de hand van de door jouw klant gekozen verzendmethode automatisch een gewenst pakkettype zoals een pakket of een brievenbuspakje aan te maken. De door jou aangemaakte verzendmethoden worden hier direct ingeladen, zodat je gelijk aan de slag kunt met het instellen van de exportvoorkeuren. Heb je nog geen verzendmethoden aangemaakt? Bekijk dan de [handleiding van Shopify] hoe je dit kunt instellen.
Wanneer je op een verzendmethode klikt, opent een pop-up. In de pop-up moet de verzendmethode worden geconfigureerd. Hier selecteer je:
- of de zending met MyParcel verzonden moet worden
- met welke vervoerder de zending verzonden moet worden
- welk type verzending en pakket er gebruikt moet worden
- eventuele extra opties
Nederland
Verzenden via MyParcel NL
- Ja of Nee
Beschikbare vervoerders:
- PostNL
- DHL For You (Today)
- DHL Europlus
Beschikbare verzendtypes:
- Thuislevering en Afhaalpunt
Beschikbare pakkettypes:
- Brievenbuspakket
- Pakket
- Ongefrankeerd label
- Digitale postzegel
Beschikbare opties (mede afhankelijk van gekozen vervoerder):
- (DHL Vandaag)
- Handtekening voor ontvangst
- Alleen geadresseerde
- Retour bij geen gehoor
- Extra groot formaat
- 18+-check
- Verzekering tot € 5.000,–
Let op! Bij de keuze voor DHL For You (Today) en DHL Vandaag moet er ook een afsluittijd worden meegegeven. Wanneer een label voor de afsluittijd aangemaakt is, sturen we het pakket mee.
Verzekering
Afhankelijk van de gekozen vervoerder zijn er verschillende verzekerings bedragen.
België
Beschikbare vervoerders:
- PostNL
- DHL For You (Today)
- DHL Europlus
Beschikbare verzendtypes
- Thuislevering
- Afhaalpunt
Beschikbare pakkettypes
- Pakket
Beschikbare opties
- Handtekening voor ontvangst
- Afzender verbergen op verzendlabel
Verzekering
- Verzekering €500
Europa
Beschikbare vervoerders:
- PostNL
- DHL Europlus
Beschikbare verzendtypes
- Thuislevering
Beschikbare pakkettypes
- Standaard Pakket
- Ongefrankeerd label
Standaard verpakkings gewicht
Verzekering
- verzekering tot € 50,–
- verzekering tot € 500,–
Wereld
Beschikbare verzendtypes
- Thuislevering
Beschikbare pakkettypes
- Pakket
Standaard verpakkings gewicht
Verzekering
- verzekering tot € 50,–
- verzekering tot € 500,–
Pickup points / Afhaalpunten
Wanneer je jouw klanten een afhaalpunt wilt aanbieden in de checkout, zul je een extra verzendmethode aan moeten maken in Shopify. Bijvoorbeeld "Gratis afhaalpunt DHL". Deze verzendmethode kan je daarna koppelen in de "Standaard Exportinstellingen". In de "Standaard Exportinstellingen" selecteer je onder "Type zending" "Afhaalpunt".
- Ga in Shopify naar "Apps"
- Ga naar de MyParcel App
- In de MyParcel App klik op "Instellingen" links bovenaan de pagina
- Scroll in de instellingen naar beneden tot je "Standaard exportinstellingen" ziet
- Klik op de verzendmethode die je hebt aangemaakt voor de PostNL-locaties
- Zet "Verzenden via MyParcel" aan en "Type verzending" op "Afhaalpunt"
- Klik na het instellen van de verzendmethode op "Opslaan". Na het opslaan van deze instellingen zal de klant na betaling gevraagd worden om een PostNL-locatie te selecteren.
- Mocht dit vergeten worden, zal er na ongeveer 30 minuten een email ter herinnering verstuurd worden.
Herinneringsmail afhaallocatie
De MyParcel-plugin heeft niet de mogelijkheid om de afhaallocaties in de checkout zelf te tonen. Jouw klant kan de gewenste locatie selecteren op de bedankpagina na het plaatsen van zijn/haar bestelling. Zet deze functie aan om jouw klant na 30 minuten automatisch een herinneringsmail te sturen wanneer hij/zij is vergeten om een postpunt te selecteren.
Wereldzendingen
Om voor een wereldzending een douaneformulier op te stellen, zijn ook de 'HS-code', het 'gewicht per pakket' en 'land van oorsprong' benodigd. Hier kan je de standaard waarden in vullen welke worden gebruikt wanneer je dit niet bij de producten zelf hebt ingevuld.
Let op: wanneer je meer dan één soort product verzendt, is het belangrijk dat je per product een HS-code hebt ingesteld. Als je dit niet doet, is de kans aanwezig dat het pakket niet door de douane komt.
Veelgestelde vragen over de configuratie
Hoe kan ik de 'HS-code' en 'land van oorsprong' op productniveau instellen?
Selecteer het gewenste product op de pagina Producten
. Onderaan de pagina vind je de onderstaande gegevens. Maak je gebruik van 'varianten'? In dat geval vind je het onderstaande nadat je de gewenste variant binnen het product hebt aangeklikt.
Gebruik van de plugin
Aanmaken van één verzendlabel
Bij het openen van een bestelling vind je bovenaan de pagina de knop Meer acties
. In de dropdown kan je de optie Print label
. Je wordt doorgestuurd naar de MyParcel app waarna je het label gelijk kunt downloaden.
Aanmaken meerdere verzendlabels
Wanneer je meerdere bestellingen in één keer wilt downloaden, kan je deze in het bestellingenoverzicht aanvinken, op de knop Meer acties
bovenaan de pagina klikken. In de dropdown vind je de optie Print label
. Je wordt doorgestuurd naar de MyParcel app waarna je de labels gelijk kunt downloaden.
Aanpassen van een enkele zending
Wanneer je de bestelling als een ander pakkettype wilt exporteren dan de eerder ingestelde standaard exportinstellingen, kan je dit binnen de MyParcel app doen. Ga naar Apps > MyParcel NL
en open de gewenste order. Hier vind je de mogelijkheid om een export te maken met een aangepast pakkettype en eventuele verzendopties toevoegen of verwijderen.
Checkout afhaallocatie
Wanneer je de optie 'afhaallocatie' aan een verzendmethode hebt gekoppeld hebben jouw klanten de mogelijkheid om op de bedankpagina na de betaling een afhaallocatie te selecteren. Wil je jouw klanten een herinnering sturen wanneer ze vergeten om het postpunt te selecteren? Zet dan de optie 'Herinneringsmail afhaallocatie' aan.
Consument is vergeten een afhaalpunt te selecteren
Het is mogelijk om vanuit het shopify bestellingen overzicht naar de checkout pagina te gaan van een specifieke bestelling en hier alsnog een afhaallocatie te selecteren. Ga naar Shopify Bestellingen overzicht > Selecteer de bestelling waar geen afhaalpunt geselecteerd is. Rechtsboven onder Meer acties > Bekijk de bestellingstatuspagina. Vervolgens is het mogelijk om een afhaalpunt te selecteren (zie afbeelding hieronder).
Retourlabel mailen
Heeft jouw klant een bestelling geplaatst en wil hij/zij deze retour sturen? Verstuur eenvoudig een mail vanuit Shopify met het retourlabel.
Optie 1: Vanuit het Shopify bestellingenoverzicht open je de order. Onder het 'Meer acties' dropdownmenu vind je de optie 'Retourlabel versturen' om een mail naar jouw klant te sturen.
Optie 2: Vanuit het MyParcel bestellingenoverzicht selecteer je een specifieke order en bovenaan de pagina klik je vervolgens op de knop 'Verstuur retourlabel'.
Wil je instellingen zoals de opmaak van de mail en eigen bijdrage van jouw klant aanpassen? Dit kan in jouw MyParcel backoffice. Klik links onderin op
Shop instellingen > Selecteer de gewenste shop > Retour
.
Testen
Na het installeren en configureren van de plugin, adviseren wij om het bestelproces te doorlopen door een testbestelling te plaatsen en zo te bekijken of de checkout naar wens is. Meer informatie over het opzetten van een Shopify test omgeving: https://help.shopify.com/en/manual/checkout-settings/test-orders Het is ook mogelijk om zendingen te exporteren na het configureren van de plugin en het downloaden van labels te testen. Er worden geen kosten in rekening gebracht, zolang je de labels niet inlevert bij PostNL.
Let op: digitale postzegels worden wel direct in rekening gebracht.
Veelgestelde vragen
Waarom kan mijn klant alleen na de checkout voor een afhaallocatie kiezen?
Om de veiligheid van betalingen te waarborgen, laat Shopify het niet toe dat partijen code aan een checkout toevoegen. Na de checkout is dit wél mogelijk waardoor we de optie toch aan de plugin toe hebben kunnen voegen. Samen met de herinneringsmail kan je jouw klanten deze optie op de best mogelijke manier toevoegen.
Ik heb de plugin geïnstalleerd, maar wanneer ik een zending probeer te exporteren, krijg ik een error.
Mogelijk zijn de actieve verzendmethoden bij het configureren van de plugin nog niet aan pakkettypes gekoppeld. Volg de stappen in 'Standaard exportinstellingen' om dit in te stellen.
Hoe krijg ik de melding "Standaardinstellingen voor wereldzendingen ontbreken" weg?
De melding "Standaardinstellingen voor wereldzendingen ontbreken" kan heel eenvoudig worden verholpen door op de knop "Vul aan" te klikken en vervolgens de juiste HS-code in te vullen, die te vinden is op de website van de douane. Het is ook van belang om het gewicht van de verpakking waarin de zending wordt verzonden op te geven. Na het opslaan van de keuze zal de melding verdwijnen.
Hoe krijg ik de melding "Geen exportinstellingen gevonden voor de verzendmethode. Vul aan bij instellingen" weg?
De melding "Geen exportinstellingen gevonden voor de verzendmethode. Vul aan bij instellingen." kan heel eenvoudig verholpen worden door op de knop "Vul aan" te klikken en vervolgens een keuze te maken of al dan niet met MyParcel te verzenden. Selecteer een type verzending en vervolgens een type pakket. Het is ook mogelijk om eventuele andere opties aan te geven. Na het opslaan van de keuze zal de melding verdwijnen.
Hoe krijg ik de melding "Geen verzendadres gevonden" weg?
De melding "Geen verzendadres" kan worden verholpen door het bezorgadres te wijzigen op de bestelling detailpagina. Waarschijnlijk heeft de desbetreffende bestelling geen verzendadres.
Hoe krijg ik de melding "Verzendmethode werd niet herkend door de app. Exporteer de verzending op detailpagina van de bestelling." weg?
De melding "Verzendmethode werd niet herkend door de app. Exporteer de verzending op detailpagina van de bestelling." kan worden verholpen door op de detailpagina een keuze te maken voor het 'Type verzending' en 'Type pakket'. Het is ook mogelijk om eventuele andere opties aan te geven. Vervolgens klik je op de knop 'Printen' en zal het verzendlabel worden aangemaakt. Controleer ook de barcode die nu bij de bestelling staat.